20 Απρ 2008

J.S.Bach: Τα Κατά Ματθαίον Πάθη

Των Βαίων σήμερα....και από αύριο η Μεγάλη Εβδομάδα....την οποία έχω συνδέσει με την μουσική του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ και ειδικά με τα Κατά Ματθαίον Πάθη. Η άρια που ξεχωρίζει είναι αυτή της άλτο "Erbarme Dich Mein Gott..." σε ελεύθερη μετάφραση "Λυπήσου με Θεέ μου..."

Η άρια αυτή ήταν το μουσικό θέμα της τελευταίας ταινίας του Αντρέι Ταρκόφσκυ "Η Θυσία" (1986)....



....και ήταν ό,τι πιο ταιριαστό για το θέμα της!

Ο Alexander, ένας δημοσιογράφος (πρώην ηθοποιός) και φιλόσοφος συζητάει με τον μικρό του γιό για το πόσο ανήσυχος είναι από την έλλειψη πνευματικότητας του σύγχρονου ανθρώπου. Το βράδυ των γεννεθλίων του ξεσπάει ο Γ' Παγκόσμιος πόλεμος με πυρηνικά όπλα. Στην απελπισία του ο Alexander αναθεωρεί την ζωή του, προσεύχεται στον Θεό και του αφιερώνει τα πάντα για να μην γίνει αυτός ο πόλεμος. Φυσικά οι συζητήσεις και τα νοήματα δεν είναι τόσο απλοϊκά, ο Ταρκόφσκι μπαίνει σε ένα ανεξερεύνητο εσωτερικό κόσμο του ανθρώπου και μας αφήνει το κύκνειο άσμα του για περισυλλογή και σκέψη (πέθανε λίγους μήνες μετά στις 29 Δεκεμβρίου του 1986).

"Erbarme dich, mein Gott" Johann Sebastian Bach (1685-1750)


Erbarme dich, mein Gott, (Λυπήσου με Θεέ μου)

um meiner Zähren willen! (να σώσω τα δάκρυά μου)

Schaue hier, Herz und Auge (κοίτα, εδώ μπροστά Σου, η καρδιά και τα μάτια μου)

weint vor dir bitterlich. (κλαίνε πικρά)

Erbarme dich, mein Gott. (Λυπήσου με Θεέ μου)



Αφιερωμένο στον Αντρέι Ταρκόφσκι (1932-1986)


Δεν υπάρχουν σχόλια: